Saturday, October 31, 2009

layan somtam di rumah pelajar thailand

salam alaik....gambo ni aku amik masa lepak di rumah kawan aku yg juga student thailand...rumah yg hanya dibina mggunakan tanah dan hanya satu bilik dimilikinya bersama isteri serta anaknya yg baru 3bulan umurnya..satu kawasan rumah ni diduduki oleh 3family pada asalnya(2student thailand n satu indon) ttapi sekarang ni student indon dah pindah ke tempat lain dan akan digantikan dengan persatuan thailand utk dijadikan markas mereka(hehe dah hbs ak merepek)...kali ni kami melepak sambil pekena somtam(masakan thailand) ngan ayam bakar n pulut memang mantop hehe..
somtam ialah sejenis makanan yang berasal dari thailand yang ramuannya hanyalah betik muda,carrot(yg ni kalu btl nya tak diletak), kacang tanah, udang kering, asam limau, kicap, cabai dan emmm tu je kot hehe. yang betik dan carrot tu diparut kemudian dicampur kesemua bahan n ditumbuk mggunakan lesung kayu berhulukan(hulu ker org pggl) besi...k la santai lepak...

ni kira baru sampai la...lepak2

ni ayam yg nak dibakarnya

ni la tuan rumah ngan anaknya nawal(lbh kurang la ejanya hehe)...

lepak2 lagi

bermulanya proses nak wat somtum

cuba teka benda apakah ini...ni la keretapi hehe

ayam panggang...

tukang memproses somtum

ni la rupanya lesung hikmat itu....

tukang merasa

yg tadi ayam panggang tapi yg ni ayam bakar hehe...nasib la sapa suruh orang yg pegang kamera jaga ayam

tuan rumah melihat ayam yg terbakar hehe

pelbagai perkakas yang digunakan

antara bahan2nya

tomatim(tomato)

senyuman manis menawan kalbu

tandas dirumahnya...jgn ditanya dimana pintunya...

pabila berada didepan kamera

suasana rumahnya

ni adalah betik dan carrot yg dah diparut

memasukkan tomato ke dalam lesung

tomato, cabai(cili) n bawang putih

cabai(cili)

udang kering yg diimport khas dari thailand sbb kat sni xda ehehe

kacang tanah

selesai ditumbuk akan dimasukkan kedalam bekas

burtuqol(limau)

bapak dan anak

ni la keadaan sebenar kawasan tu yg hanya dicerahi satu cahaya lampu dan bulan...tapi tak la gelap mcm ni sgt hehe...

bersantai

memasukkan tomato kedalam somtam yang dah ditumbuk

kicap yg digunakan...(sos ikan ni)

finishing oleh tuan rumah

ni la rupa somtam yg dah siap

a'sir mangga...(jus mangga)

siap dihidang kesemuanya....pulut, somtam, kankung, ayam 'terbakar'

coca-cola
dah habis...selesai makan lepak sembang2 lagi pastu balik dengan perut yang kekenyangan hehe...

6 comments:

uncle pet..!! said...

lpaq eh.. ahiksss..

hidungberantai said...

uncle pet: lapaq ek...p la pekena kari kepala ikan hehe...tapi somtam ni mmg mantop la..meleleh woooo...

fauziah said...

syedappnye..
nnti nk try wat..hehe
senyuman manis menawan kalbu?? i like..hehe
nice lesung kayu.(tp, x brape nmpak sgt..)

hidungberantai said...

fauziah: emmm mmg sedap tau hehe...try wat ek nnti leh bg pokcik rsa lak..hehe senyum tu satu sedekah...tu pokcik dah letak lesung batu yg terang2...tgk la puas2 hehe..

dilaOHdila said...

ini lah yg dia org kata somtam tu erk....
ni pure asli nih. dah tentunya urg sama yang buat kan HR:-)
comel anak diek...

lesung batu tu yg tak tahan tu
kat sini tak pernah nampak
unik!

hidungberantai said...

dilaOHdila: yup manyak sodappp wooo hehe...mmg pure asli la kalah org asli hehe..anak dia comel mcm yg amik gambo kan3..
xpnah nmpak ek lesung batu tu..tu la lesung hikmat alam berkarat tidak mahu..