Friday, January 8, 2010

Perjalanan yang masih jauh


perjalananku yang masih jauh...
adakah aku sedang melalui jalan yang tenang tetapi tidak diketahui penghujungnya itu..
perlukah aku meredah onak dan duri untuk mencapai kepuncak lalu mengebarkan bendera kemenanganku itu..
dimanakah aku sekarang ini...
adakah aku sedang bersenang lenang menggunakan jalan yang tersedia itu yang tidak diketahui kesudahannya...
adakah aku lali dengan apa yang aku ada sekarang ini...
sehinggakan aku lupa apa tujuan untuk aku hidup didunia ini...
adakah aku sekarang ni sudah tersimpang jauh dari jalan yang sepatutnya..
tersimpang kerana terikutkan pengaliran jalan yang ku sangkakan baik bagiku...
dimanakah aku sekarang ini...
walaupun jalan yang kulalui sekarang ini ber lecah dan ber becak...
tetapi aku masih meneruskannya meskipun tidak kelihatan apa dihadapannya...
kenapa??kenapa begitu jadinya...
kerana aku masih belum nampak apakah penghujungnya bagi diriku...
perjalananku yang masih jauh...
alangkah enaknya jika aku tahu apa penghujung bagi diriku..
dapatlah aku memilih duri-duri yang enak untuk dipijak melangkah melaluinya menuju kedestinasi yang diimpikan...
senyum dalam kepedihan dan kesakitan kerana telah ketahui penghujungnya...
perjalananku yang masih jauh...
jauh lagikah perjalananku ini??
jauh kerana aku masih belum mengenal siapa diriku??
jauh kerana aku membekukan kepala daripada memikirkan apa jalan yang perlu aku lalui??
jauh kerana aku membiarkan diriku diwarnai bintik-bintik hitam??
jauh kerana aku hanya mengharapkan nasib yang menentukan hidupku??

sekian..
uish apo kebondo yang aku merepek nih huhuhu...
layan jer la kepada sesiapa yang sudi..

10 comments:

tubik said...

aper yang jauhnyer geng? phototgraphy wise, mmg terlampau jauh. byk sgt nak dikejar. hehehe.

hanilopiplopz said...

makin hri mkin hebbt la abg nih!! hehe.. bagus!

uncle pet..!! said...

adehhhh.. sesama jauh lg journey kita ni sham.. uhuksss..

hidungberantai said...

tubik: perjalanan jauh lg bro huhuhu..yer la byk lg yg nak kna kejar nih..tgk org lain dah jauh tp sya dok di tmpat sama lg huhuhu..thanks bro 4 da comment..

hanilopiplopz: uish kat mna yg hebatnyer tu adik hani huhuhu..xda yg hebatnya..thanks alot..

uncle pet..!!: tu la abam pet..xleh nak watpa la huhuhu..thanks alot..

dilaOHdila said...

hebat sungguh bro HR ni
sampai gak kat situh erk
macam laluan kat LONDON la
cayalah.............mengganaz ko erk lor nih (he he he)

hidungberantai said...

dilaOHdila: uish tang mna yg hebatnya..xda bendanya huhuhu...nasib jer ni ikut langkah kaki smpai la kat sni...biasa jer la huhuhu thanks alot..

eD's photography said...

HB try upgrade enjin..mesti laju & x jauh dah perjalanan...hahaha.....waduh2...dah la pandai snap gambar..pandai bermadah lagi tu...hehehe...caya la bro...nie mau meleleh awek kalau kena ayat...haha

hidungberantai said...

eD's photography: huhuhu nak upgrade pa nya yg ada ni pun tak khatam lg..tggu khatam dlu n dah blk modal bru la leh update huhuhu..uish2 xdanya pandai..main belasah ja n nasib ja tuh huhu..xleh nak lwan bro lg la...thanks alot..

Munira Kirana said...

uit...
outing tak ajak....

hidungberantai said...

Munira Kirana: ni gerak solo jer la cikgu huhuhu...mna ada org nak ikut sya ni buang msa ja...